Jak ve vašem e-shopu začít s udržitelnými obaly?

O tom, že neekologické obalové materiály zatěžují životní prostředí, není pochyb. Možná vám to v začátcích podnikání nedošlo, možná jste na ekologické varianty neměli peníze nebo je nechtěli vaši zákazníci. Časy se ale mění stejně jako cena materiálů a požadavky zákazníků a na přechod k udržitelnější formě obalů není nikdy pozdě. Poradíme vám, jak začít, abyste udělali radost přírodě, zákazníkům i vašemu rozpočtu.

Oblasti e-commerce se v posledních dvou letech nebývale dařilo. Momentálně je v provozu přes 45 tisíc e-shopů, což z Česka dělá e-shopovou velmoc – máme největší počet e-shopů na počet obyvatel z celé Evropy. Jenže spousta e-shopů = spousta zásilek. A každou z nich je potřeba do něčeho zabalit. Otázka, kterou se teď pravděpodobně zabýváte, zní, jak zabalit všechno zboží co nejekologičtěji, ale v souladu s vaším byznys plánem. Jinak se totiž bude chovat velká firma a jinak drobný živnostník.

Mějte odpadovou strategii

Sami máte největší přehled o tom, jaká specifika má práce s obaly ve vašem oboru. Posíláte tekutiny, sklo, elektroniku, nebo odolné zboží, jako jsou například knihy? Volba nového obalového materiálu je komplexní záležitostí, která zahrnuje výběr konkrétních produktů, nového dodavatele, testování názoru zákazníků a podobně. Zejména pokud je objem vámi vybavených objednávek větší, vyplatí se vám spolupráce s odborníkem na obalové strategie, který se v této problematice orientuje a pomůže vám vyhnout se přešlapům, které by vás stály peníze, zákazníky, nebo dokonce pověst.

Nejlepší obal je žádný obal

Ideální samozřejmě je využít každý obal na maximum – používat krabice i výplňový materiál opakovaně. Tato varianta se hodí pro e-shopy všech velikostí. Je možné se přidat do databáze, která vás propojí s lidmi, jež nepovažují krabice a výplně za jednorázový materiál a zdarma vám je přenechají k dalšímu použití. O nepotřebný obalový materiál můžete požádat na svém webu a sociálních sítích, u svých známých nebo zapojením se do některé z ekologických aplikací.

Balení do již použitých materiálů má však svoje rizika. Krabice mohou být poškozené nebo kontaminované a ohrozí tak hladké doručení. Zejména pokud posíláte potraviny, rozhodně doporučujeme používat z bezpečnostních důvodů nový obalový materiál.

Použité krabice mohou ještě dobře posloužit, ale často je jejich minulost viditelná na první pohled. To může vadit obzvlášť zákazníkům, kteří si objednali luxusní zboží. Pochopitelně si je nechtějí rozbalit z kartonu, který už procestoval republiku křížem krážem. Ekologie je důležitá, ale nesmí odradit vaše stávající zákazníky.

Zjistěte, jaký obal je pro vás ten pravý

Recyklace použitých obalů není nic pro vás? I tak můžete zvolit ekologičtější cestu a nahradit původní obaly novou, udržitelnější variantou. Při výběru nového obalového materiálu je třeba myslet na jeho uhlíkovou stopu, recyklovatelnost a další faktory, v neposlední řadě vás ale samozřejmě bude zajímat i cena.
Měli byste znát místo výroby i původ použitých materiálů. Čím blíž a lokálněji se obalový materiál vyrábí, tím lépe. Důležitá je i hmotnost, protože čím těžší obalový materiál je, tím vyšší uhlíkovou stopu za sebou balíček zanechává. Zajímat by vás měl i tzv. životní cyklus výrobku (LCA), který zkoumá dopad obalu na životní prostředí.

A ačkoliv se plasty staly strašákem současné doby a jsou ve velkém nahrazovány papírovými variantami, ukazuje se, že plastový obal má nižší uhlíkovou stopu než jeho papírová varianta. Pokud jste tedy doposud využívali igelitové tašky, není nutné je nahrazovat za papírové. Jen je třeba inspirovat zákazníky k jejich dalšímu využití a následné recyklaci. Populární bioplast naopak většina odborníků nedoporučuje: nedá se recyklovat, jejich rozkládání může způsobovat problémy, jako je zamořování země mikroplasty nebo produkce oxidu uhličitého a metanu.

Ekologické i ekonomické řešení

Používání recyklovaných a recyklovatelných obalů nemusí zamávat s vaším rozpočtem, je ale samozřejmě nutné ho optimalizovat. Výhodnější jsou nákupy většího množství obalů, které snižují pořizovací cenu za kus. Pomůže i volba vhodné velikosti – obří krabice plné výplně, ve kterých je zabalený jen jeden malý předmět, jsou velmi neúspornou záležitostí, kterou navíc získáváte černé puntíky u zákazníků. Udržitelným přístupem k této oblasti si naopak můžete rozšířit fanouškovskou základnu. Ale pozor: nesmí se jednat o pózu a váš jediný krok směrem k udržitelnosti.

Hledáte dodavatele udržitelných a eko obalových materiálů za rozumné ceny? Obraťte se na nás, pomůžeme vám najít řešení.

TIP: Pokud to myslíte s ekologií opravdu vážně, tak pro vás máme ještě jeden tip na závěr. Usnadněte si práci a šetřete přírodu - vystavujte faktury online. Fakturaci tak vyřešítě rychle, efektivně a s ohledem na životní prostředí.

Jak ve vašem e-shopu začít s udržitelnými obaly?
Vytvořeno24.11.2022
Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení